چشم به هم گذاشتیم از اول مهر رسیدیم به 13 آبان

روزدانش آموز

و تنهادانش اموز خونه ی ما (البته اگر باباشو فاکتور بگیریم!)که اینروزها خیلی شدیدتر از گذشته درگیر درس و مشق شده 

امروز بهونه خوبی بود تا درموردش یکم بنویسم


(اولین روز مدرسه، عکس قشنگتر زیاد دارم اما بعلت حضور دیگران ..معذورم از گذاشتن)

خداروشکر هامبورگ جز معدود شهرهای دنیاست که مدرسه رسمی آموزش و پرورش ایران رو داره

این هم خوب بود هم بد ... خوب بود چون ما قرار بازگشت داریم و دانیال هم به گذرندون پایه دوم نیاز داشت و مسلمآ رفتن به مدرسه خیلی خیلی بهتر بود ازتوخونه خوندن

بد بود چون شیف صبح هست و دیگه نمیتونه مدرسه آلمانی بره و فرصت یادگیری زبان رو از دست میده .خیلی با آقای همسرگفتمان کردیم اما اینقدر که این پدر دلسوز نگران کیفیت تحصیل پسرشون هستن راضی به رفتن به مدرسه آلمانی و خوندن کلاس دوم در خونه نشدن

البته دلیل مهم بعدی هم مدت زمان اقامتمون در اینجاست که همچنان در هاله ای از ابهام میباشد!!!!

خلاصه تصمیم بر مدرسه ایرانی شد ،مدرسه شهید بهشتی هامبورگ

مدرسه ای با امکانتات اروپایی اما قوانین وبرنامه ریزی تحصیلی ایرانی تشدید شده ! یعنی شما تصورکنید مدرسه هوشمند، هر کلاس 3-5 نفرن ، در هر مقطعی هر درسی معلم جدا ، آزمایشگاه علوم ، فوق برنامه های آموزشی و تفریحی اما از اون طرف کتابهای گاج ، آزمونهای قلم چی، تمارینی که از اینترنت گرفته میشه یعنی هم فوق برنامه هاشون عالی ه هم از اونور تمارین و تکالیفش !!

طفلک روزی حداقل 3-4 ساعت با تکالیف خونه ش مشغوله ! وبا این روزهای کوتاه دیگه زمانی برای بیرون رفتن و فیض بردن از بازار و ژارک و گردش نمیمونه . خدایی زیاده من نمیدونم دوم دبستان چیه که کتاب گاج و قلم چی ش باشه ؟ مگه قرار پرفسور حسابی بسازن از الان ؟؟؟

میدونم خیلی از شما خواننده های همین وبلاگ برنامه ریزی دارین برای بچه های گلتون سنگینتر از این !

اما من ابدآ با این روش موافق نیستم ! ابدآ ! به اندازه کافی حجم و مطالب درسی کتابها سال به سال خودبخود سنگینتر میشه به برکت نظام اموزشی ناهماهنگ و بی برنامه ای که داریم ...دیگه چرا ما بدترش کنیم ؟

امروز فرداست که انتگرال و دیفرانسیل از کتاب سوم دبستان سر دربیاره!!!

اولین مقایسه ای که میشه با سیستم آموزشی آلمان کرد حجم کیفشونه !!! کیف مدرسه اینا یه چیزی درحدود کیف مهد دیناست ! وکیف دانیال که بقدری سنگینه که من رو دوش میندازم و هر روز با کتف درد به خونه برمیگردم!!!

امیدوارم اینهمه حساسیت و سختگیری نتیجه ی مثبتی داشته باشه !

بگذریم

این مدرسه سختگیر خوبی هایی هم داره که اولینش بچه های زرنگ و باهوش و شاداب ایرانیه ، همه از خانواده های سرشناس و فرهنگی و متشخص (دقیقآ برعکس  مدرسه پارسالش که از این لحاظ واقعآ راضی نبودم)..تا هرساعتی من دنبالش برم  سرخوش سرگرم بازی و فوتبال یا اینترنت هستن 

زبان آلمانی هم غمش خوردنیه ! 

.....................................

اینروزها میان و میرن و ما .....دلتنگتر از قبل ! وقتی زنگ میزنی و میبینی همسری کنار پدرمادرت نشسته و تو اینجا روزهای ابری و بارونی رو تنهایی سر میکنی همه دلتنگی ها مضاعف میشه

کی گفته زن بلاست خدا هیچ خونه ای رو بی بلا نذاره ! پس مرد چیه ؟

میگن زن چراغ خونه است

فکر کنم مرد چراغ آشپزخونه است ! اخه از روزی که همسری نیست این قسمت خونه از همه جا سوت و کورتره !حتی یه وعده هم غذا درست و حسابی نپختم اگه پختم نخوردم و اگه خوردم نچسبیده !  (لوسم خودتی !)

یه خروار میوه همه پوسیده و هیچکی نیست نگاهش کنه

اون که اشپزخونه است تعطیله ! دیگه تو خود بخوان حدیث مفصل ......

 

...................................

محرم هم از راه رسید

تو ماههای سال یکی رمضان حال و هوای مختص خودش رو داره یکی محرم

دلم بچگی هام رو میخواد... سه چهارتایی دست تو دست هم با مامان ... با یه کیف پر از ساندویچ و لقمه و میوه ...دسته روی های اطراف حرم ... بعدم صحن کهنه و تا شب تماشای عزاداری ها

دلم اون شبها رو میخواد 

دلم میخواد برای کودکانم همچین خاطره خوشی از این روزهای کودکانگی بسازم

خاطره ای ورای زیبایی های زمینی هامبورگ ،خاطره ای فراتر از بازی های کودکانه و دنس و شادی و بیبی کانال !

خاطره ای که وقتی 20 سال دیگه تو یه گوشه ای از این دنیای بزرگ اسم محرم به گوششون خورد میون همه خاطرات کودکی براشون های لایت باشه ، خاطره ای شیرین و گم ناشدنی از مسلمان بودن در فضایی عاری از واژه دین .

امیدوارم اون روزها هرجا که بودید

هر مقام و منصبی که داشتید

به مسلمون بودن خودتون افتخار کنید 

نه مثل بعضیا تمام آثار و شواهد مسلمون بودن خودتون رو تو پستوی خونه پنهون کنید!

افتخار کنید به ایرانی بودن و مسلمون بودنتون

و آدمی باشید که دیگران هم بودنتون افتخار کنند


مسجد زیبای امام علی(ع) هامبورگ

تنها مآمن ما تو همچین شبهایی


...................................

...................

.........